Aarhus præsenterer nærmest en ny lufthavn. Omdannelserne sker som led i lufthavnens nye vækststrategi.
Aarhus: Designmøblerede loungeområder, storskærme og et nyt gastronomisk koncept er i løbet af de seneste måneder flyttet ind i Aarhus Airport, hvor sommerens gæster således har kunnet opleve en helt ny version af lufthavnen.
Den nye profil lanceres i relation til lufthavnens ambition om at tredoble antallet af passagerer til 1,5 millioner i løbet af de næste fem år. Passagervæksten i Aarhus Airport har været markant siden 2016, og for at fremme udviklingen sætter lufthavnen nu ind med øget fokus på gæsteoplevelsen.
– Hvis vi vil have flere gæster gennem lufthavnen, må vi styrke deres motivation for at komme. De mange nye ruter har øget passagertallet væsentligt, men vi skal skabe flere vækst-drivere for at sikre den ønskede fremgang. Derfor præsenterer vi nu en ny lufthavn med fokus på kvalitet og kræs, siger direktør i Aarhus Airport, Peer H. Kristensen.
Der er især lagt kræfter i ombygningen af lufthavnens 750 kvadratmeter store førstesal. Etagen har blandt andet fået nye lounge- og caféområder, som er indrettet med Hay-møbler og designinteriør fra gulvtæppe til loftslampe. Desuden er der åbnet ny restaurant, der skal matche målet om at give gæsterne og deres smagsløg en VIP-lignende oplevelse.
Lokal kendis-gastronom
I spidsen for dén opgave står den lokale kendis-gastronom Martin Ib, der står bag en lang række Aarhus-virksomheder i det gastronomiske hjørne.
– Det er vigtigt, at byens gæster får et godt førstehåndsindtryk, der også gastronomisk lever op til Aarhus’ stærke brand. Det vil jeg gerne være med til at give dem. På samme måde skal lokale gæster have mulighed for at rejse mætte, glade og stolte fra lufthavnen, siger restauratør i Aarhus Airport, Martin Ib.
Ombygningen i Aarhus Airport følges nu op af en større udbygning af lufthavnens areal og aktiver.