Hvis du siger Oregon, er du nødt til at sige mad og øl i samme sætning. Staten på USAs vestkyst byder på et bredt udvalg af alt af det bedste fra den gastronomiske verden, hvilket gør destinationen til et perfekt sted til at tage på et kulinarisk eventyr.
Portland, USA: Skal tørsten slukkes med øl efter en golfrunde i staten Oregon på den amerikanske vestkyst, så er der nu endnu mere fantastisk øl at nyde i Oregon, efter at en af tidens pionerer inden for ølbrygning i Danmark, Mikkeller, åbner sin første pop-up ølbar i statens største by, Portland.
Mikkellers grundlægger, Mikkel Borg Bjergsø har længe været betaget af Oregons kulinariske mekka og betragter åbningen i Portland som et naturligt skridt i udvidelsen af ølselskabet:
“Placeringen i sig selv er fantastisk, og vi elsker byen og atmosfæren og har mange venner der. Ud over det er byens mad- og ølscene fantastisk”, siger han.
Københavner-baseret
Det københavnerbaserede Mikkeller overtager lokalerne fra den lokale Oregon øl, Burnside Brewing, og åbner en pop-up-bar og -restaurant, mens de undersøger mulighederne for åbningen af en permanent Mikkellerbar, -restaurant og -bryggeri i byen.
Mikkeller er indgået et samarbejde med den Portland-baserede restaurantgruppe, Chefstable, med henblik på at åbne Mikkeller Portland senest den 1. juni. De vil sammen drive baren indtil årets udgang, hvor der forhåbentlig vil være fundet en permanent løsning. Baren vil byde på et udvalg af mindst 23 Mikkeller-øltyper sammen med en menu bestående af japanske nuddel- og risretter. De oprindelige lokaler vil gennemgå en renovering, og møblerne vil blive udskiftet med genbrugsmøbler i ægte Mikkeller-stil.
Kurt Huffman, ejer af Chefstable er begejstret for København/Portland-samarbejdet:
“De har en tilgang til øl, der er meget forskellig fra det, vi normalt ser i Oregon,” siger Huffman.
“Smagsnuancerne er forskellige; de er dristige på en anden måde, end bryggerierne er her… Så jeg tror, at deres perspektiv vil være en god tilføjelse til den største ølby i USA,” siger han til den lokale avis, the Oregonian.