Small Danish Hotels – landets største kæde af kroer, hoteller, slotte og herregårde – har rundet 40-års jubilæum her i 2021. Personlige gæsteoplevelser er stadig Small Danish Hotels’ dna.
I 1981 gav syv midtjyske krofædre hånd på at arbejde sammen om at tiltrække flere gæster og altid at sætte gæsten i centrum. Uden kroejerne dengang anede det, blev håndtrykket kimen til Danmarks største hotelkæde, og den 11. august fylder Small Danish Hotels 40 år.
Krofædrene havde næppe forestillet sig, at kæden ville brede sig ud over Fyn, Sjælland og øerne med mere end 4000 værelser fordelt på 63 trendy cityhoteller, eventyrlige slotte, historiske herregårde, badehoteller og klassiske kroer. Flere af Small Danish Hotels’ overnatningssteder kan trække tråde helt tilbage til Oplysningstiden, og nok rummer hotelkæden megen historie, men det er fremtiden, der er i fokus.
– Det tæller naturligvis at have mange års erfaring i bagagen, men det gælder om at have fingeren på pulsen i forhold til trends og ferieinteresser for at holde sig attraktiv i markedet. Vi har et konstant fokus på at udvikle skræddersyede ophold til blandt andet cykelentusiaster, naturinteresserede, gourmetelskere og spa- og wellness-typer. Vi prøver at finde de helt rigtige match mellem gæsternes behov og oplevelser, som vi kan tilbyde på tværs af kædens hoteller, siger Jørgen Christensen, som har været administrerende direktør for Small Danish Hotels siden 2002.
Beliggenheden vægter højt
– For de traditionelle landevejskroer var beliggenheden alfa og omega, og den optimale afstand mellem overnatningsstederne var en hestevognstur på 40 kilometer. Tilgængeligheden og beliggenheden vægter stadig højt hos Small Danish Hotels. De fleste hoteller ligger tæt på skov, strand og golfbaner eller klods op ad shopping, kulturliv, attraktioner og storbycharme. Men det handler også om at knytte nære relationer og give sine gæster en individuel oplevelse, mener Jørgen Christensen.
– Der er rivende konkurrence i hotelmarkedet, og krisen har kun skærpet den. Vi er overbeviste om, at vi står stærkere end nogensinde, fordi vi dyrker vores dna, som er intimt, hjemligt og nærværende. Alle hoteller er personligt ejede og den diametrale modsætning til copy paste af 400 ens værelser. De midtjyske krofædre, som startede hotelkæden, havde fat i noget ægte. Det bærende er at have en tæt dialog med gæsterne og få dem til at føle sig velkomne. Et ærligt og varmt værtskab er det, der gør, at gæsterne kommer igen og besøger kædens andre hoteller, siger Jørgen Christensen.
Hotelkæden, som i starten hed Dansk Kroferie, blev siden hen til Danske Kroer og hoteller for i 2014 at skifte til det mere internationalt klingende navn, Small Danish Hotels. Kæden tæller 63 mindst trestjernede gæstgiverier, og flere hoteller er på vej ind. Gæsterne fordeler sig med cirka 50 procent erhvervsrejsende og 50 procent feriegæster.
– Bonussen ved at stå sammen i en kæde viser sit værd i hårde tider. Vi har i stigende grad oplevet, at folk har købt ophold og gavekort under pandemien, så der var noget at se frem til. Det har betydet, at vi har kunnet skabe omsætning til vores medlemmer, og det tiltrækker nye hoteller, som vi glæder os til snart at præsentere, afslutter Jørgen Christensen.
Small Danish Hotels markerer jubilæet året ud med et hav af jubilæumsophold overalt i Danmark, der kan bookes på kædens hjemmeside eller hos de søde medarbejdere i Small Danish Hotels’ call center.
Den 11. august har Small Danish Hotels redt op til gæster i 40 år. Jubilæet fejres med jubilæumstilbud over hele landet på kædens kroer og hoteller. Strandhotel Marienlyst er ét af de 63 hoteller i kæden.